lørdag 16. mars 2013

BRØD av Sigve Lauvaas * Side 37-41 (Bok 18-2012)





Kornåker-Ill4



Side 37

JEG BER

Jeg ber om trøst, ikke tomt snakk.
Jeg ber om nåde, ikke gull eller sølv.
Jeg ber om visdom, og brød for min sjel.
Jeg ber om åndelig mat.

Jeg leter etter den vise,
Men finner han ikke.
Jeg leter etter spor av gull,
Men forgjeves.

Jeg ber om et stykke brød
For min kropp.
Jeg ber om fred.
Og du gir meg din fred.
----------
Frukten er moden, så alle kan spise.
Kilden er åpen, så alle kan drikke.
Du velsigner dine barn
Med brød og vann.
Og jeg kan gå videre i livet,
Lykkelig over dine velgjerninger.


KJØP VISDOM

Kjøp visdom,
Så du ikke går deg vill.
Søk kunnskap for alt ditt gods.
Vær frimodig, og se
Rikdommen du eier.

Visdommens vei er den rette vei
Til tempelplassen.
Her kan du gå, uten å snuble,
Og kjenne enhet i ordet.

Dine søsken søker også visdom.
Du kan hjelpe den svake,
Trøste den som er langt nede,
Og være lykkelig med de lykkelige.

Kjøp visdom, mens den finnes,
Søk råd, mens døren er åpen
Og vi kan gå inn og ut
Som venner.

38  

MITT HJERTE

Mitt hjerte går til grunne,
Men aldri min sjel.
Alt som ligger i mitt hjerte
Renner inn i en trakt
Til evig liv.

Lyset fra engler, og ordet som lyser,
Hjelper oss på veien.
Altfor lenge har jeg dvelt i tanker om å snu.
Men livet går bare en vei,
Og mitt hjerte hamrer ufortrødent
I hellige spor.

Mitt hjerte tørster etter rennende bekker.
Mitt indre lengter etter vår og sol.
Bare i det grenseløse landet
Har jeg frihet til å favne
Underet i naturen.
Bare i stillhetens landskap finner min sjel ro.


JEG ER, JEG SER

Jeg er på et fjell, på en klode,
Med stjerner over meg,
Og med fluktens vinger.
Jeg er på et platå, høyt over alt,
Med utsikt til verdens navle.

Jeg tenker på epletrær,
Og gamle klenodier i vegger og rom,
Kister av leire, balsamerte lik.

Hva tjener det oss, om vi eier alt,
Men ikke har visdom?
Den som har mye, har mye å gi.
Den som har lite, gir alt.
Igjen er vi et strå, prisgitt vinden.

Det er min lodd å skrive.
Jeg står på jorden
Og skriver for engler.
Bare de utvalgte kan tyde skriften.
Bare de enfoldige kan se lyset.
Vannet taler i ørkensand, og jeg smiler. 

39
STÅ OPP

La oss stå opp
Og gå ut på markene.
Kornet er modent,
Og solen er i dalen og på fjellet.

Det er innhøstingstid.
Åkrene lyser i gull.
Her er brød for en hel verden.

La oss binde korn, og treske,
Male og bake.
Det dufter av nysteikt brød
Lange veier.

Stå opp, alle mine venner.
Åpn øynene for det veldige ordet
Som lyser på markene.
Frukten er moden,
Og vi kan spise oss mette.


TID

Jeg undres over tiden,
Og den undres nok over meg.
Mange krokveier har jeg vandret.
Nå er jeg på en sti
Over mitt barndoms landskap.

Jeg undres over utviklingen
I romfart og internett.
Alt er komt på plass, drømmen
Har fått sitt svar i verden.
Tiden har åpnet nye dører.

Men fjellene er de samme, stort sett,
Og bølgene kommer og går.
Havet hamrer og vasker strendene.
Tidens ekko høres i marg og bein.

Vi blir eldre, og kan ikke snu.
Golfstrømmen drar oss mot vest,
Der fisken vaker.
I mitt hus er der plass for alle.
Og tiden ringer inn og ut, inn og ut.

40
ROM

Gi rom for brød,
Gi rom for fred.
Gi rom for skaperens bilde.

Gi rom for følelser
Og tilhørighet.
Gi rom for gjestfrihet
Og nye krefter.

Gi rom for lyset som kommer inn
Og skaper arbeidsglede.
Gi rom for hvile.
Gi rom for ordet.


LYTT

Lytt til dine innerste tanker.
Lytt til behov for kropp og sjel.
Vær åpen for andre
Som kommer med styrke og kraft
Inn i ditt liv.

Lytt etter vinden,
Og betrakt landskapet.
Lytt etter stemmer i rommet,
Og se deg selv i et nytt perspektiv.
Lytt til stillheten,
Og kjenn at noen elsker deg.


SE

Det ingen ser, og ingen hører,
Det hører du.
Som et speil i tiden
Fanger du signaler fra Afrika og Burma,
Og Nord Korea.
Lidelser er blandet med forventning
Om en bedre tid.

Se dører er åpne,
Vegger er brutt sammen,
Taket lekker.
Og alle trenger mat, og en seng.

41
STEINER

Når steiner blir til brød
Og lyset bryter gjennom mørket,
Og ufødte barn får leve,
Da roper det i skogen,
Og stjerner føder nye stjerner.

Når steiner taler, lytter hele verden,
Og alle kan spise seg mette.
Når barn kan leke gjemsel
Og være venner, blir det en ny vår
Over hele jorden.


BRØD

Min mor baker brød.
På kjøkkenet hever deigen,
Og månen lyser.

Brødet smaker, og mor baker
Tidlig og sent.
(Vi hadde ikke fryser den gangen).
En eventyrlig lukt
Vekket oss om morgningen.
Da hadde mor allerede vært våken lenge.

Brødet for livet gir næring
Og holder oss i likevekt.
Som treet står vi i stormen,
Og gamle og nye venner møtes
Rundt bordet.
Det er velsignelse i et brød,
Og solen skinner i hveteåkeren
Med frodige blomster,
Som du og jeg.


LIV

Brød til liv,
Ord til visdom,
Hjerte til kjærlighet,
Olje til velsignelse,
Lys til å se, og levende vann:
Det er veien vi må gå.



Mine blogger

Blogger jeg følger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar