lørdag 16. mars 2013

BRØD av Sigve Lauvaas * Side 27-36 (Bok 18-2012)


Kornåker-Ill1

Side 27
HÅP

Hvor som helst kan jeg finne håp
I ordet som dukker opp
Når jeg er alene,
På fjorden eller på fjellet, mellom vinduer
Som viser de frodigste enger,
Og salver mine øyner med lys.

Jeg møter håpet i et glass vann
Som bærer meg gjennom dager og netter,
Og snakker et eget språk jeg må lære
Før kontinentene flyter seg
Og dagsetappen blir til en ærbødig hilsen
Om å komme hjem før stengetid.

Før øynene lukkes er håpet levende
I ordet som bærer meg som en kjærlig hånd
Inn i labyrintens bueganger,
Der vi lever som gjenfødte barn
Med nærvær av den strenge natten
Og et opprørt hav.


I BEGYNNELSEN

I begynnelsen var brødet evig frukt,
Ord som skapte, og gav liv.

Vi svømmer i begynnelsen fra øy til øy,
Fra begivenhet til begivenhet,
Og fyller våre øyner og vårt hjerte
Med frukt som løfter verden mot stjerner.

Og fjellet hvisker i vårt indre, at vi må våkne
Og sanke frukten som faller mot jorden
Med høye rop.

Vi må lete etter ord, vi må tigge etter se rett ordene
Som gir kraft til sjelen, som åpner porten
Og fyller vårt hjerte med honning.

I begynnelsen var levde vi tettere sammen
Og søkte lydighet, mens vi nå strekker oss
Over grensene for å søke friheten,
Og dette blir vår bane: at vi glemmer Gud.

28 
NATURENS MUSIKK

Naturens lyder overdøves ofte av verdens larm.
Men vi kan lære å lytte til skaperordet,
Som forkynnes fra all skapningen.

Å lytte til naturens klang hjelper oss å være våkne
For stemmen i hans henders verk.

Hans tale er ingen lyd med ord,
Og hans røst kan ingen høre.
Men budskapet går over hele jorden
Som musikk fra naturens hellige orkester.


LYS

Lyset bor i alt levende,
Og klarheten øker med årene.

Se, blomster og blader stråler av lys
Og blir gjenkjent av menneskene
Som hviler med øret til jorden.

Lyset synger i stillheten
Om skjønnheten fra dypet,
Om klarheten i himmelbuen.

Energien fra lyset får oss til å skape
Med hender og hode.

Vi tenker og føler med hjertet
Og ser at vi er en klokkestreng på fjellet
Som ringer tiden inn.

Klokken tikker på veien, mens lyset griper oss
Og tar oss med – som lauv i vinden.
Og samles til slutt ved en trapp
Hvor englene stiger opp og ned.

29
TANKER

Jeg må visst tro
At undergangen kommer først.
Men på den blå himmelen er sjelene naglet
Som stjerner og lys.

Lauvet sier: vi er vinden som går
Og røsten som forteller.
Og alle har rett i det de mener
Om det usynlige.

Jeg har omsorg for en som er langt borte.
Kanskje i den syvende himmel
Vil jeg møte Den ene?

Jeg ber om at leppene ikke må stivne
Før ditt navn er tydelig,
Og jeg kan synge for hele verden
Ditt skapende ord.


MENNESKET

En dag må vi forlate alt
Vi er opptatt av, og alt vi har samlet.
Alle unyttige ting og tomme ord
Finner veien til skraphaugen.
Barføtt og naken står vi igjen
Ved foten av fjellet,
Og hører stjernene klirre
Mens englene åpner veien med stråleglans
Fra himmelrommet.
Og asken blir til et nytt menneske,
Skapt av ordet til å stige
Og regjere sammen med ham.


DIKT

Alle dikt har lys i seg
Og stråler av ord fra en høyere makt.
Språket er vakkert som musikk,
Og ordene løfter seg som blomster
Og synger glede til alle mennesker
Som vandrer på veien
Med lys i øyne, hjerte og munn.

30
LIVET

Hva er brød uten liv,
Og hva er livet uten ord?

Livet er reisen mot målet.
Å være underveis har en dypere mening.
Hver dag fylles vårt hjerte med ny energi
Fra en kilde utenfor oss selv. 

En kan mette sitt øye med gull og diamanter,
Men vil en ha luft, må en komme seg ut.

Å leve det virkelige livet er ikke å ha mange ting,
Men å ha noe å leve for.

Kast av deg fortidens bør, og lev i dag,
For hver dag gir oss nye muligheter.


SE

En må øve sitt øye for å se.
Det er våre bilder som former livet.

Det er vanskelig å se,
Men den som ser får en gløtt av solen
I sitt hjerte, og kan være lykkelig.

Ingen makter å se alt,
Men speilet forteller om vårt ansikt
Og hjelper med de riktige spørsmål.

Vi ser i en gåte, men glemmer ofte
At vi er bildet bak alt.

I vår ansikt ble jorden skapt,
Og i våre øyner synker den i havet.

Hva har vi så å rose oss av, når vi ikke ser?
Vi er de elendige som trenger husrom,
Og vi trenger brød for vår sjel,
Og lys så vi finner frem på veien.

31
ORD

Selv om kroppen fortæres,
Vil ordene leve.
Selv om fjellet synker, vil stjernene lyse
Og gi oss trøst på veien.

Ordene er søyler til håp i menneskeverden.
Uten ordene er vi som gras og støv.

Kunsten å leve er å flette greiner
Som holder i stupet.

Å være til stede, er å ha ordet i sitt hjerte,
Og kunne fly når en må.


LYTTE

En skal ikke lytte etter dødens fotspor.
Stemmen fra utsiden gjør en kvalm,
Og en synker som vann i jorden.

Å lytte etter livet gjør en sterk.
Det er livets stemme som holder en oppreist,
Og skaper broer mellom mennesker.

Selv om noen stiger, og andre synker,
Skal vi lytte til fuglene og vinden.
Det er luften som er hellig.

Alt vi hører mellom himmel og jord
Er støy i våre ører, når ikke lyset får slippe til.
Og ordet gir hjertet guddommelig kraft,
Så vi hører skaperens stemme
Som vår egen pust i rommet.


SPEIL

Vi er alle speil av andre,
Og speiles hver dag til et tydeligere bilde
Av oss selv, som er ekteskapet
Mellom lykke og liv, luft og lys, brød og tid.
Ja, vi er en forening av guddommelige krefter
Som heter kjærlighet. Og vi er et utvalgt,
Et nyfødt barn, et nytt evangelium.

32
ET UNDER

Et under har skjedd.
Den lamme går.
Før var hun bundet.
Nå er hun fri.

Etter fire år i sykeseng,
Vandrer hun fritt.
Det er himmel på jord.

Noen forstår
Det er Gud sitt verk,
Og gråter av glede
Og takker for alt.

Igjen blir vi minnet på Jesu ord,
Og navnet Jesus
Som helbreder de syke
Og setter fanger fri.


BLOMST

Hvem er du som ikke kjenner lyset
Som dekker over våre synder,
Og gir oss håp i mørke natt?

Hvem plukker denne blomst som spirer
Langs veien der vi vandrer?
Hvem ser lyset i et hjerte,
Og takker Gud?

Blomsten vokser inn i himmelhvelvet
Og blir en stjerne for vår jord.
Det er den fødte morgenstjerne
Som gir oss håp og tro.


PLAN

Den som holder seg til Guds plan
Blir rikelig velsignet.
Den som går i tjeneste for Den levende,
Får smake livets brød.
Herrens ånd gir visdom til evig liv.

33 
MIN STEMME

Temperaturen peker opp,
Og dagene blir lysere.
Om jeg er langt mot nord,
Vil folk forstå dette.

Jeg vandrer mellom bjørk og lyng.
Et herberge blir varmet opp,
Og maten smaker.

Jeg går videre,
Og hamrer på en dør
Med velkommen inn,
Og et smil.

Jeg får ikke sagt så mye.
Det var godt å komme i hus
Hos så gode mennesker.

Ute rusket vinden, og fisken spratt.
Jeg fikk sove, og drømte
Om grenser og høye fjell
Og et hjemløst barn.


PÅ ØYA

Vi reiser på en trestamme,
Og stiger opp på en holme, og videre
På en pram til en øde øy i havet.

Jeg ser meg selv i vannspeilet.
Det er den eneste jeg kjenner
Mellom alger og høye trær.

De sier de lever lenger på en øy,
For de har ro i sjelen,
Og kan hvile under palmer dag og natt.

Alle mennesker henger i sjøens speil
Som stjerner eller fugler på blå himmel.
De snakker sammen.

Dette er vårt hjem, sier de,
Og samler seg rundt bålet, og speiler ansiktet
Til dans for en ny tid i det fjerne.

34
POETEN

Unge poeter tørker inn
Som olivenblader
Og dør uten røtter.

Gamle poeter lever sitt eget liv
Lenge etter sin død,
Med krans og lovord.

Poeten må glemme seg selv
For å leve ut sitt hjerte,
Så alle kan høre stemmen,
Og kjenne kraften av lys.

Men ordene er udødelige
Som fugler, og stjerner.
Og poetene leser
Og isen smelter.


MUSIKK

Der musikken kommer inn,
Får poesien rom.
Og vi kan se lys i rommet,
Og kjenne atmosfæren
Som bølger i kroppen.

Musikken er en stil som sluker ditt hjerte,
Og stuper i ord
Som turister i parken.

Stjernene speiler musikken
Som fosser og bruser,
Og klukker i vannet.

Det kommer en tid for alle med storm og latter.
Det kjennes som musikk fra en fjern sommer.
Et bilde som våkner og brettes ut
Til høysang med visdom og poesi
I lyset fra Salomos buegang.

35
PÅ REIS

Alle er på reis.
Jeg kom til et land
Hvor kvinnene var lukket inne,
Men folk kjøpte og solgte varer som før,
Og barn ble født i hopetall
Som en gest til de gamle.

Jeg reiser, og morer meg med å se,
Både fysisk og åndelig,
Før jeg tar spranget inn gjennom nye dører
Som revner i stormen
Som et tegn på forfall
Og kulde mellom mennesker.

Jeg treffer noen unge,
Som også reiser verden rundt
For å finne seg selv,
For å se stilken i blomsten
Som stadig visner og dør
I en rikholdig verden.

Jeg ser hav i tåkedis,
Og land innenfor med regnbue
Som favner alt levende
Mens jeg passer barna,
Så ingen blir i mørket.

Jeg kan se himmelen i blått
Med lys på gyllne stilker
Og horisont bak horisont
Til lyset skiller oss.

Jeg puster i rommet som engler
Og ser vekster og dyr strømme omkring
Mens jeg tankefullt flyr
Mot det bildet jeg speiler,
Helt til forvandlingen er fullkommen
Og jeg kan se med nye øyner.


ET LIV

Et liv er spredd over store avstander,
Der vi har sett våre fingermerker
Og skrevet navnet i fjell, som kongen, i gull og bronse.

36
REISER

Jeg har alltid vært opptatt av reiser.
Helt fra jeg var barn har jeg forflyttet meg,
Både oppover og bortover.
Noe som jeg tror er en måte å leve på.

En kan for eksempel arbeide på en kirkegård
Og hilse alle som reiser, til lykke.
For vi er i samme båt, og kjenner dragning
Til det store havet som speiler himmelen.

Å reise er et liv i bevegelse, der alle åretak
Forteller retning og mål i tiden,
Som fosser mot det ukjente med rik og fattig
I en prosess av forvandling fra a til å.


ORD

Når vi har fått ordet,
Kan vi tre frem i lyset.
Med ordet er vi synlige for alle.

Vi er et legeme,
Og hver har sin kropp og sin sjel,
Og lyset er for alle.

Våre sultne lepper hviler i ånden
Som svever over vannene.
Og vårt hjerte er urolig
Inntil du metter alle med ordet fra din munn.


GULL

Solens gullhav flyter over jorden.
Og skapningen finner kjærlighet
Under himmelens vinger.

Solen kimer med mektige lysstråler
Fra morgen til kveld, og gir oss tanker
Om det evige lyset.

Solen er som tusen gull-lysestaker
Som lyser over all verden som en stor katedral,
Og forkynner fred.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar