lørdag 16. mars 2013

BRØD av Sigve Lauvaas * Side 10-17 (Bok 18-2012)




Kornåker-Ill2



Side 10
HÅNDTRYKK

Virkningen av ditt håndtrykk
Lever i meg.
Du er tiden i mine årer,
Brødet jeg spiser
Og vannet jeg drikker.

Du er spor i mine spor,
Et ansikt som lyser
Og holder jorden tett til brystet.

Ditt håndtrykk er tegnet fra opphavet
Som kom til verden,
Og gav menneskene en ny fødsel.

Tiden danser i ditt håndtrykk
Som strøm av vår,
Inntil vinteren kommer,
Og alle lys blir slukket.


JORDEN

Jorden tørrer ut,
Og blomster og gras dør.
Menneskene skrumper inn
I fjellene, og i ørkenlandet.
For hvem skal en gå til
Når solen tørker leppene,
Og kilden er borte?

Jorden tier, så lenge vannet ikke er mer,
Og englene holder seg borte.
For ingen føder i en ørken,
Og ingen drikker seg utørst
Der ingenting gror.

Men, når jorden åpner sin munn,
Vil alle mennesker få nok,
Og pilegrimen vil juble i takk
Og døpe seg i Jordanelven
Til minne om barnet
Som gav sitt liv.

11 
SOM ET BARN

Som et barn kommer lyset inn
Og varmer mitt hjerte.
Som et barn lærer jeg å gå.

Som et barn er i mine tanker,
Er du, min engel,
Som favner meg med glede og gode dager.

Som et barn rekker jeg ut mine armer
For at du skal løfte meg.
Og du holder meg høyt i morslivet,
For tiden er nær.


BOKSTAV

Du ånder på bokstavene
Så de kan bli til virkelige ord,
Så de kan lyse på stien
Og gi vern i kulden.

Jeg holder bokstavene opp
Mot din himmel,
Og du kysser bokstavene med din munn
Og gir meg et navn.

Bokstavene venter å bli til noe stort,
Og legger seg til rette,
Som sardiner i boks,
For sultne mennesker.


ET MØTE

Etter tretti år er vi forfalt,
Og kjemper på hver våre veier
Mot uvær og kulde.
Etter så lang tid har vi mistet gløden
Som gjorde oss til engler
For hverandre.

Vi møtes etter tretti år med hodeplagg,
Og har glemt navn og identitet.
Bare øynene er igjen, og forteller
Om kjærlighetens vinger.

12
NATT

Aldri kunne jeg høre din stemme,
Aldri var du i min nærhet.

Jeg åpnet boken, og skrev ditt navn.
Men du kjente meg ikke.

Jeg søkte med lys i natten, uten å finne deg.
Jeg søkte fra Adam til monarkiet,
Men du var bortenfor alt.

Jeg legger meg i taushet, og hviler.
Kanskje vil jeg våkne en dag
Og kjenne ditt ansikt - før jorden ble til?


SKRIV

Skriv meg inn i ditt hjerte.
Skriv meg inn, for jeg kommer igjen
Og banker på døren, og åpner boken
Fra eldgamle tider.

Skriv meg inn, så jeg kan lese ditt hjerte
Og høre din stemme, og kjenne
At du er min elskede, som bærer meg
Som et barn, og holder meg tett
Som en rose i vinden,
Til alt er forbi.

Skriv med lepper og bryst, skriv med ånd,
Pust liv i fjell og himmel.
Skriv med tydelige bokstaver alle som lever,
Skriv navnet over alle navn, så forhenget revner,
Og jeg kan møte min elskede bror.


ORD

Alt er prisgitt ordet jeg håver inn fra havet,
Ordet som fremfører og kysser alt levende, uten maske.
Jeg holder ordet i min munn og i mitt hjerte
Som brød fra naturens langbord,
Og bærer det frem som offergave.
Mine naglemarkede hender, gis til dere, sier Ordet,
Så verden skal få liv i overflod.

13
HØST

Når jeg våkner
Og ser ut av vinduet,
Er høsten der med en solstråle
Som ennå ikke er varm,
Men vinker som en skygge
Av en nedtråkket sti på fjellet.

Høsten kommer stadig nærmere,
Og går inn i tunet som en mektig keiser,
I stillhet og verdighet over det skapte
Som legges i grus, eller tørker inn
Og blir til jord igjen.

Det første lyset gir meg en tanke,
Og en vei over alle fjell,
Der drømmen bygger luftslott
Som lyser og forteller
Om vandreren som går og går.

Det andre lyset er en bro inn i hagen,
Der plommetreet og eføyen strekker seg,
Til seilene revner, og en og en stuper
Mot jordens umettelige favn.

Høsten kommer imot meg som regn,
Mens regnbuen lyser som en kilde til troskap
Og gir oss en ny tilværelse, i et nakent landskap,
Der alt blir avkledd før festen.


MØRKET

Jeg våknet for å huske mine drømmer,
Men alt var bare farger og små stjerner
Som drev stille, som båtene på fjorden
En midtsommerdag.

Det gamle mørket kom frem, og beklaget sitt nærvær,
Mens jeg hadde forventninger til å se mer
Av de underfulle perlene som bevegte seg.

Etter midnatt ble jeg synlig i mørket,
Og kunne finne veien til vårens rosebusker bak muren,
Der mørket aldri fikk fred.

14 
HAGEN

Jeg tar den grønne mannen med meg i hagen
Og viser han alt som vokser og gror,
Men mest av alt peker jeg på epletrærne
Som ble ødelagt av høstens stormkast,
Men som nå er våknet til liv.

I hagen er også en rododendronbusk
Fullastet med knopper som snart vil strutte frem
I full blomst, som et barn om våren
Som nettopp har lært fiolin.

Den grønne mannen vekkes til nysgjerrighet,
Og kommer igjen neste dag med en løk
Som vil fortelle hemmeligheter
Som ikke er kjøpt med penger.


TIDEN

Jeg trodde jeg hadde tiden med meg
Når jeg reiste til Montana,
Men skoene ble slitt, og ringen ble borte.

Ensom og forlatt vandret jeg på stier,
Der sauene hadde tråkket,
Der gjeterne var som en mur
Mot villdyret.

Jeg vandret ustanselig i det åpne landskapet,
Mens tiden lå på skuldrene som en tung bør
Som presset meg mot jorden,
Der røttene taler sitt eget språk.

Tiden er med alle, til vi går bort ifra tiden,
Og vandrer våre egne veier i villmarken,
På åpne vidder, der ingen møtes,
Og ingen finner ly for vinden.
  
15 
SVART KAPPE

Jeg kjenner ingen med svart kappe
Her nede ved havet.
Alle borgere av byen vår
Går med seilduk under armen      .

Med øyner som lyser i ord
Treffer vi hverandre,
Og blomstrer som syrinbusken hjemme.

Her er ingen svarte kapper, men engler
Som svever over Herrens åkerland
Så langt øyet ser.

Et tømmerhus kan være en svart kappe,
Og en død person som gir seg til kjenne
I aviser og NRK.

Svarte kapper er som trekk i vinduet,
Og ødelegger husfreden
Og får folk til å tenke nytt.

Men svarttrosten synger herlig og ekte
I sørgedrakten, som ble til
Da Gud skapte verden.


LIV

Jorden åpner seg,
Og gir meg liv.

Jeg venter på kronen.
Den står høyt, og lyser
Som en stjerne.

Livet varer lenge,
For den som tar imot
Nøkkelen.

Jeg lukker opp døren,
Og går inn til livet.

Det er livet som åpner dørene
Til evigheten, og gir meg et navn
Som englene kan synge.

16
BRØD PÅ REISEN

Alle mine vakre ord
Er brød på reisen.
Alle mine nelliker er frø.
Ta, og spis.

Jeg deler brødet gjerne,
Og gir til fattige i Afrika,
Til en smilende dronning
Fra fjellene i Tanzania.

Brød på reisen er møtepunkter i livet,
Gode ord for mitt hjerte,
Blomster som aldri dør.

Av alt jeg gir, får jeg igjen
Mangedobbelt.
Det drypper gull på steinene
Fra alle som vandrer
Med en hellig sjel.


DANS

Det er tungt å danse
Når kroppen ikke vil bøye seg
Til den nye melodien.

Å bli gammel er å danse
Med seg selv,
Og komme nærmere livet.

Med glimt i øyet danser jeg
Til langt på natt,
Og kjenner vulkanen brenner.


Å ELSKE

Den som elsker skal tjene,
Så strålene fra den hellige stjernen
Treffer vårt hjerte.

Av lykke blir en rik, når en får glede sin neste.
Da fyller en dagen med lys som varer
Og blomster som aldri dør.

17
MORGENSTJERNEN

Snart er jeg på post,
Og morgenstjernen lyser.
Alt er stille, stille
Av tidlig nattefrost.

Snart skal verden våkne,
Mens jeg sitter med lampen
Og taler med Gud.

Jeg ser solen bryter Vardefjellet
Og fletter sine stråler
I trekronene, og kranser hus etter hus,
Helt ut til havet, til bestemor.

Og snart kommer morgenstjernen inn
Gjennom glaset, og taler i taushet
At vi er venner nå,
At vi er ett med det evige lyset.


LYS

Ingen ord taler tydeligere enn lyset.
Det fyller våre tomme hender
Og gir kraft som en kilde
Til evig liv.

Lyset er hjertet fra det evige
Som kommer til oss, og vekker oss,
Så vi ser morgenstjernen,
Så vi kan finne veien til Paradis.

Lys gir oss trøst - som et hellig sted,
Og forløser oss fra mørket,
Og fyller vårt hjerte med sang.

Lyset gir oss rikdom fra stjerner
Som løfter oss som barn
Med et barmhjertig språk.

Ingen ord har en større glans enn lyset
Fra morgenstjernen, som puster
Liv i vårt kalde hjerte,
Og følger oss på veien fra dag til dag.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar