lørdag 16. mars 2013

BRØD av Sigve Lauvaas * Side 2-9 (Bok 18-2012)

Brød-Ill1


Side 2
BARE BRØD

Smak mitt brød.
Mitt brød er blitt til av gjærdeig.
Manna fra himmelen
Gir evig liv.

Mitt brød er festmåltid for engler.
Spis mitt brød,
Så du kommer til krefter
Og kan gå veien til målet
Som lyser bak alle fjell.

Smak mitt brød,
Og kjenn at du er rik av kjærlighet.

Del brødet med din bror,
Og se at brødet vokser,
Og du blir rik av nåde.

Den som smaker mitt brød får visdom
Til å skille mellom rett og galt.
Brødet opplyser verden,
Så intet menneske går til grunne.

Men, den som ikke smaker mitt brød
Vil tape sitt liv,
Og gi seg selv til hedenskap,
Uten fred og uten Gud.


PARKEN

I parken går folkene med matpakker til fuglene
Som flyr mellom trærne, og er vitne
Til vår kjærlighet.

Fuglene vet om vår utroskap,
Og venter i mørket
Til lyset kommer igjen.

Fuglene ser etter mat, og løfter sine vinger
I hellig glede over menneskene
Som gir sitt korn til fattige,
Så ingen skal miste sin krone.

MAT NOK

Fem brød og to fisker er nok
For en hel verden.
At alle slekter og tungemål ble mette,
Er et mysterium.
Vi kan lese mer om dette underet
På den hellige skriftrullen,
Der visdommen er skrevet ned
Til lærdom for alle folkeslag.

Selv i ørkenlandet skal vannet stige,
Og alle som går på veien
Skal finne trøst i ordet.

Brødet er ordet fra himmelen
Som kommer som hagl og snø
Og legger seg som et teppe over jorden.

Så, la oss spise.
Smak i ydmykhet fra herrens bord,
Og gå ikke sulten til ditt arbeid.


OPPHØYET

Opphøyet over alle fjell er denne ene
Som styrer bølgene,
Og kjenner solens gang fra den første morgen.
Opphøyet er han som skapte ilden,
Som gav oss lyset
Og tente bål i menneskenes hjerter.

Opphøyet er den ene, som er prøvet i alt,
Og som troner i evighet.
Dine øyner følger våre steg
Og gir oss trøst i rette tid.

Opphøyet over all jorden er den mektige,
Som har stjernene i sin hånd,
Og som fyller vårt beger med olje.

Opphøyet er den første og siste,
Begynnelsen og enden, som gav, og som tok.
Alt var underlagt denne ene
Som troner over alle folkeslag i tid og evighet.

4
MIN ELSKEDE

Du er mitt navn, min elskede.
Jeg vil vandre som en fotsåle i dine spor,
Natt og dag, til tiden ikke er mer,
Og du er i min favn.

Min elskede, som bor i mitt navn
Fra evighet, skal gi meg nye krefter,
Så jeg kan vandre over høye fjell
Med nye øyner, så jeg kan se
Dybdene i din himmel.

Min elskede vil jeg alltid ha hos meg,
Som en ånd i mitt hus
Når jeg er borte,
Og som et lys for min fot
Den stund jeg vandrer på jorden.

Alltid er min elskede i mitt hjerte,
I mine tanker, og i min tunge.
Om jeg sover eller er våken,
Er min elskede der
Med livets klare vann,
Som lesker min munn,
Og gjør meg sterk som en løvinne.

Jeg bærer mitt navn med omhu,
Og svøper det med ditt sjal,
Og finner ditt hjerte i mitt hjerte
Som en juvel, en diamant
Jeg holder rundt som min dyreste skatt,
Et hellig tempel, en opphøyet rose
Jeg aldri vil miste.


SJEL

Intet er som en menneskesjel,
Som kan gå gjennom ild og vann,
Og være synlig i mørket.

Sjelen er en gåte fra opphavet
Som tar bolig iblant oss, og gir oss et navn.
Sjelen forvandler menneskene, og hjemsøker
Min falne hytte, og gjør seg til konge
Og hyrding for villfarne sauer.

5
TRE

Nå må jeg plante et tre
Til minne om min kjære,
Og bøye meg ned
For å favne om min kjære
Tett ved roten.

Jeg føler meg fri til å klatre på greinene,
Helt til topps, og se kronen av gull
Komme imot meg som et bilde, et speil
Av fremtid og lys.

Og fuglene kan bygge sitt rede,
Og jeg kan vandre med treet i mitt hjerte,
Og knuge meg til minnene
Som holder meg levende,
Og gir meg kraft fra dag til dag.

Jeg er en rømling i skogen,
Som ikke har noe hjem,
Uten dette slottet av grener
Som dekker mitt ansikt
Og fyller mitt hjerte med vinger.


VÅRLUFT

Jeg kjenner våren i ansiktet.
Solstrålene vever en krans om mitt hår.
Jeg kjenner skapelsen i luften.
En mektig kraft våkner av lyset
Og svever over vannene.

Jeg var blind, men nå ser jeg.
Jeg var bortkommet, men nå føler jeg varme.
Lysets hender favner meg, og løfter meg
Som et kjært barn, som en syngende harpe.

Vinteren er forbi, og kornet skal i jorden
For å gi vekst til en ny høst.
Vårluften strekker seg fra dalen,
Og høyere og høyere for hver dag.

Jeg kjenner våren som et varmt pust, som en jomfru
Som venter på sin venn, for å kysse ham,
Og dele all verdens gleder, og gi håp og trøst.

6
LANDSKAP

Et landskap uten grenser
Hviler over meg.
Og pusten gir styrke
Fra en høyere himmel.

Landskapet strekker seg ut til et langbord i verden,
Og bor i meg som brød og vin.

Lyset i landskapet holder meg våken
Og gir meg nye øyner hver dag,
Så jeg kan se tydelige fotspor
Av en levende skaper.


ORDENE

Ordene kommer som lys
Inn i mitt hjerte,
Så jeg kan se kjernen i frøet
Før det spirer og blomstrer.

Ordene gir meg nye løfter hver dag.
Derfor kan jeg rose meg av ordene,
Som andre roser seg av klær
Biler og hus.

Ordene er musikk i mine ører.
Hemmelige toner løftes frem fra dypet.
Jeg fanger ordene på flukt,
Og gjeter ordene i rommet
Som en skatt.

Jeg vil ta med meg ordene dit jeg går.
På alle mine veier skal ordene finne hvile
Under morgenstjernens vinger.

Jeg er frukten av et ord
Som er kommet til i lyset, og skinner i mørket.
Dette ordet hilser mine søsken med fred.

Men hver dag må jeg ha påfyll,
Og griper fatt i epletreet og kirsebærtreet,
For å smake frukten av ord som forvandler
Verden til paradis.

7
VIDERE

Videre går jeg, stadig videre
I fortellingen om livet,
Som bølger frem etter hjerterytmen
Og skaper stadig nye forstillinger,
Med og uten maske.

Jeg går videre med ordene på slep,
Og legger i fra meg manna i veikanten
For veifarende som leter etter ord
Til sine sammenfrosne lepper,
Så evigheten kan spire frem.

Jeg går i dager og netter, stadig videre,
Som en maratonløper med et viktig budskap.
Prinsen er i anmarsj, og bordene må dekkes
For fattige og rike, så alle kan smake
Kraften av melkeveien, som er vår himmelstige
Fra fødsel til kjærlighetens hav.


STEIN

Vi bærer steiner i ryggsekken,
Og løfter steinene, og holder dem tett til brystet.
Steinene er gode å ta i, og forteller
Om snø og is, og bølger av hav.

Steiner er kjærtegn fra begynnelsen
Som omslutter oss, og gir håp.
For vi er alle steiner i byggverket,
Avtrykk i landskapet.
Og vi har alle korsets tegn på vår panne
Til minne om den tomme grav.

Stein på stein er kirken bygget,
Og av stein bygger vi våre liv.
Og steinene lyser som diamanter og stjerner,
Så vi kan både se og kjenne at vi lever
Når steinene blir til ord i vår munn.

Da skaper Gud av jorden,
Og forvandler fremmede til sine egne barn.
Og steinene blir til brød,
Og havet blir til melk, så vi kan svømme
I bølger av kjærlighet til Jerusalem.

8
MENNESKET

Et mirakel er født.
Et menneske fra universet
Kommer imot oss på veien
Og kysser vår hånd
Og vår munn.

Hva kan vi si?
Vi fortaper oss i hverandre,
Og flammer opp som en sol
Til forvandling og vår.

Vi er velsignet i oppstandelsen,
Velsignet i håpet.
Og vi deler brød og vin
Til alle som vil ha.

Miraklets frukter er mange,
Og kornåkrene er modne for høsten.
Likevel er vi ensomme,
Og hater det evige, og forgår
I rikdom og møye,
Som statsmenn og konger på jorden.


SKRIK

Skriket føder en sang.
Barnet synger til de store høyder,
Og blir omsluttet av lys.

Skriket fortviler verden
Og sender folk på flukt. Og smerten
Gaper om seg som en stor tsunami.

Skrik høres til en ny dag bryter frem,
Og bølgehavet er stille,
Og alle kan gå i land med ny kledning,
Ferdige for bryllupsbordet.

Skrik trykker oss til jorden,
Og blomster stiger frem som barn
Fra veldige vannmasser.         
I dette vinhavet blomstrer min sjel
Og sprer ord, tydeligere enn glass,
Og mer skinnende enn gull.

9
LÆR MEG

Lær meg en lekse:
Å stå på egne bein, kjenne kroppen
Som en rosebusk.

Lær meg å elske, så jeg kan se
Om mitt hjerte er rent,
Om mine søsken kjenner meg.

Lær meg å blomstre,
Så alle kan smake duften
Som renner ut gjennom mine ord.

Lær meg å lytte til havet, og vinden
Som kommer fra fremmede land
Og forteller hemmeligheter
Med åpne armer,
Som bretter seg ut som vinger
Før den finner et skjulested,
Og legger seg som en cd i skapet.

Lær meg jordens røst,
Så jeg kan juble i lyset, og fryde meg
Over barnets latter.
Lær meg å kjenne dine veier,
Så jeg kan finne ro i sjelen
Med gylne seil.


TID

Tiden renner som en bekk.
Men det er tid for alt,
Bare en vet å gripe den.

Tiden speiler livet, som havet speiler stjernene.
Hva er livet uten tid? Et kloster
Kan ikke leve alene.

Tiden er menneskes venn, og fiende.
Tar en tiden ifra oss, er vi som fjell under havet,
Der ingen fot kan gå, og ingen kan finne hvile.

Tiden faller som regn til jorden,
Og vi tar imot med åpne armer, til kreftene renner ut
Og kroppen igjen bøyer seg mot støvet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar